
Putin-linked think tank drew up plan to
sway 2016 US election - documents
Reuters (http://www.reuters.com/article/us-usa-russia-election-exclusive-
idUSKBN17L2N3) · by Ned Parker · April 21, 2017

WASHINGTON A Russian government think tank controlled by Vladimir Putin

developed a plan to swing the 2016 U.S. presidential election to Donald Trump

and undermine voters’ faith in the American electoral system, three current and

four former U.S. officials told Reuters.

They described two confidential documents from the think tank as providing the

framework and rationale for what U.S. intelligence agencies have concluded was

an intensive effort by Russia to interfere with the Nov. 8 election. U.S.

intelligence officials acquired the documents, which were prepared by the

Moscow-based Russian Institute for Strategic Studies [en.riss.ru/

(https://en.riss.ru/)], after the election.

The institute is run by retired senior Russian foreign intelligence officials

appointed by Putin’s office.

The first Russian institute document was a strategy paper written last June that

circulated at the highest levels of the Russian government but was not addressed

to any specific individuals.

It recommended the Kremlin launch a propaganda campaign on social media

and Russian state-backed global news outlets to encourage U.S. voters to elect a

president who would take a softer line toward Russia than the administration of

then-President Barack Obama, the seven officials said.

http://www.reuters.com/article/us-usa-russia-election-exclusive-idUSKBN17L2N3
https://en.riss.ru/


A second institute document, drafted in October and distributed in the same

way, warned that Democratic presidential candidate Hillary Clinton was likely

to win the election. For that reason, it argued, it was better for Russia to end its

pro-Trump propaganda and instead intensify its messaging about voter fraud to

undermine the U.S. electoral system’s legitimacy and damage Clinton’s

reputation in an effort to undermine her presidency, the seven officials said.

The current and former U.S. officials spoke on the condition of anonymity due to

the Russian documents’ classified status. They declined to discuss how the

United States obtained them. U.S. intelligence agencies also declined to

comment on them.

Putin has denied interfering in the U.S. election. Putin’s spokesman and the

Russian institute did not respond to requests for comment.

The documents were central to the Obama administration's conclusion that

Russia mounted a “fake news” campaign and launched cyber attacks against

Democratic Party groups and Clinton's campaign, the current and former

officials said.



Russian President Vladimir Putin attends a meeting with Uzbek President

Shavkat Mirziyoyev (not pictured) in Moscow's Kremlin, Russia April 5, 2017.

REUTERS/Pavel Golovkin/Pool

“Putin had the objective in mind all along, and he asked the institute to draw

him a road map,” said one of the sources, a former senior U.S. intelligence

official.

Trump has said Russia’s activities had no impact on the outcome of the race.

Ongoing congressional and FBI investigations into Russian interference have so

far produced no public evidence that Trump associates colluded with the

Russian effort to change the outcome of the election.

Four of the officials said the approach outlined in the June strategy paper was a

broadening of an effort the Putin administration launched in March 2016. That

month the Kremlin instructed state-backed media outlets, including



international platforms Russia Today and Sputnik news agency, to start

producing positive reports on Trump’s quest for the U.S. presidency, the officials

said.

Russia Today did not respond to a request for comment. A spokesperson for

Sputnik dismissed the assertions by the U.S. officials that it participated in a

Kremlin campaign as an “absolute pack of lies.” “And by the way, it's not the

first pack of lies we're hearing from 'sources in U.S. official circles'," the

spokesperson said in an email.

PRO-KREMLIN BLOGGERS

Russia Today and Sputnik published anti-Clinton stories while pro-Kremlin

bloggers prepared a Twitter campaign calling into question the fairness of an

anticipated Clinton victory, according to a report by U.S. intelligence agencies

on Russian interference in the election made public in January. [bit.ly/2kMiKSA

(http://bit.ly/2kMiKSA)]

Russia Today’s most popular Clinton video - “How 100% of the 2015 Clintons’

‘charity’ went to ... themselves” - accumulated 9 millions views on social media,

according to the January report. [bit.ly/2os8wIt (http://bit.ly/2os8wIt)]

The report said Russia Today and Sputnik “consistently cast president elect-

Trump as the target of unfair coverage from traditional media outlets."

The report said the agencies did not assess whether Moscow’s effort had swung

the outcome of the race in Trump’s favor, because American intelligence

agencies do not “analyze U.S. political processes or U.S. public opinion.”

[bit.ly/2kMiKSA (http://bit.ly/2kMiKSA)]

CYBER ATTACKS

http://bit.ly/2kMiKSA
http://bit.ly/2os8wIt
http://bit.ly/2kMiKSA


Neither of the Russian institute documents mentioned the release of hacked

Democratic Party emails to interfere with the U.S. election, according to four of

the officials. The officials said the hacking was a covert intelligence operation

run separately out of the Kremlin.

The overt propaganda and covert hacking efforts reinforced each other,

according to the officials. Both Russia Today and Sputnik heavily promoted the

release of the hacked Democratic Party emails, which often contained

embarrassing details.

Five of the U.S. officials described the institute as the Kremlin’s in-house foreign

policy think tank.

The institute’s director when the documents were written, Leonid Reshetnikov,

rose to the rank of lieutenant general during a 33-year-career in Russia’s foreign

intelligence service, according to the institute’s website [bit.ly/2oVhiCF

(http://bit.ly/2oVhiCF)]. After Reshetnikov retired from the institute in January,

Putin named as his replacement Mikhail Fradkov. The institute says he served as

the director of Russia’s foreign intelligence service from 2007 to 2016.

[bit.ly/2os4tvz (http://bit.ly/2os4tvz)]

Reuters was unable to determine if either man was directly involved in the

drafting of the documents. Reshetnikov’s office referred questions to the

Russian institute.

On its website, the Russian institute describes itself as providing “expert

appraisals,” “recommendations,” and “analytical materials” to the Russian

president’s office, cabinet, National Security Council, ministries and parliament.

[bit.ly/2pCBGpR (http://bit.ly/2pCBGpR)]

On Jan. 31, the websites of Putin’s office [bit.ly/2os9wMr

(http://bit.ly/2os9wMr)] and the institute [bit.ly/2oLn9Kd

(http://bit.ly/2oLn9Kd)] posted a picture and transcript of Reshetnikov and his

http://bit.ly/2oVhiCF
http://bit.ly/2os4tvz
http://bit.ly/2pCBGpR
http://bit.ly/2os9wMr
http://bit.ly/2oLn9Kd


successor Fradkov meeting with Putin in the Kremlin. Putin thanked

Reshetnikov for his service and told Fradkov he wanted the institute to provide

objective information and analysis.

“We did our best for nearly eight years to implement your foreign policy

concept,” Reshetnikov told Putin. “The policy of Russia and the policy of the

President of Russia have been the cornerstone of our operation.”

(additional reporting by Warren Strobel and Arshad Mohammed)

Reuters (http://www.reuters.com/article/us-usa-russia-election-exclusive-
idUSKBN17L2N3) · by Ned Parker · April 21, 2017

http://www.reuters.com/article/us-usa-russia-election-exclusive-idUSKBN17L2N3

